کد مطلب:315731 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:310

عثمان بن علی بن ابی طالب
حدود دو سال بعد از برادرش عبدالله متولد گردید در وقت شهادت بیست و سه سال از عمر وی گذشته بود.

و از امیرالمؤمنین علیه السلام روایت شده است كه او را به یاد برادر دینی ام عثمان بن مظعون، عثمان نام گذاردم. [1] .

در زیارت ناحیه نیز به این موضوع اشاره شده است:

«السلام علی عثمان بن امیرالمؤمنین سمی عثمان بن مظعون، لعن الله رامیه بالسهم خولی بن یزید الاصبحی و الابانی الدارمی». [2] .



[ صفحه 40]



«سلام بر عثمان پسر امیرالمؤمنین علیهماالسلام همنام عثمان بن مظعون خدا لعنت كند آنكه او را با تیر مورد هدف قرار داد؛ خولی بن یزید اصبحی و ابانی دارمی».

در این جمله از زیارت و روایتی كه از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده است تصریح شده كه انتخاب نام عثمان برای فرزند امیرالمؤمنین علیه السلام به یادبود عثمان بن مظعون است پس كسی گمان نكند كه این نام گذاری ارتباطی با غاصب سوم عثمان بن عفان دارد.

و عثمان بن مظعون كسی است كه بعد از سیزده نفر به اسلام مشرف گردید و به حبشه و مدینه هجرت نمود و در جنگ بدر حاضر بود و اول مردی بود كه در سال دوم هجری در مدینه وفات نمود و در دوران جاهلیت خمر را بر خود حرام نمود.

وقتی كه وفات نمود رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به منزل وی تشریف آورد و فرمود: «ای اباسائب! (كنیه عثمان است) خدا تو را رحمت نماید!». آن گاه خم شد و او را بوسید وقتی كه جنازه وی را برداشتند آثار گریه بر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ظاهر گردید پس از آن بر او نماز خواند و او را در بقیع غرقد دفن نمود و سنگی را بر روی قبر وی گذارد و به زیارت قبر وی تشریف می برد.

وقتی كه فرزندش ابراهیم از دنیا رفت فرمود: «پسرم به آنكه پیش از ما از دنیا رفته ملحق شو (یعنی عثمان بن مظعون)».

و وقتی كه دخترش حضرت زینب وفات نمود فرمود: «به درگذشته ی خوب ما عثمان بن مظعون ملحق شو.» [3]

این است موقعیت عثمان بن مظعون كه حضرت علی علیه السلام از او تعبیر به برادر نموده و فرزندش را به یاد او نامگذاری نموده است.

سیره نویسان نوشته اند وقتی كه عبدالله فرزند امیرالمؤمنین علیه السلام به شهادت رسید قمر بنی هاشم علیه السلام عثمان را طلبید و همان جمله را كه به برادرش عبدالله فرموده بود به او فرمود سپس گفت: «ای برادر! به میدان برو». او هم رو به میدان رفت شمشیر می زد و می فرمود:



[ صفحه 41]



انی انا عثمان ذوالمفاخر

شیخی علی ذوالفعال الطاهر



من عثمان هستم كه افتخاراتی دارم پدرم علی است كه دارای كارها و سوابق درخشانی است.

خولی بن یزید اصبحی او را هدف تیر قرار داد و مجروح نمود. شخصی از قبیله ی ابان بن دارم او را به قتل رساند و سر وی را جدا نمود. [4] .


[1] ابصارالعين، ص 34.

[2] بحارالانوار، ج 101، ص 270.

[3] ابصارالعين، ص 35.

[4] همان.